«

»

lut 19 2023

Podsumowanie programu Proste Plecy 2022 realizowanego przy wsparciu finansowym MSiT.

W ramach programu zajęć sportowych z elementami gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej pt. Proste Plecy dofinansowanych ze środków budżetowych Ministerstwa Sportu i Turystyki dzieci uczniowie Szkół Podstawowych (klasy 1-6 , 334 uczniów) oraz oddziałów przedszkolnych w Szkołach i Przedszkolach (79 dzieci), uczestniczyły w systematycznych zajęciach sportowych z elementami gimnastyki korekcyjnej w celu osiągnięcia skutecznych efektów oraz wyrobienia prawidłowych nawyków postawy oraz przygotowania do samodzielnego codziennego ćwiczenia w domu. Podczas zabawy dzieci zapamiętywały najważniejsze dla siebie ćwiczenia, które powinny stać się nawykiem do codziennego utrwalania. Był to niezwykle ważny element, ponieważ uczył świadomości własnego ciała, a co za tym idzie kształtowania prawidłowych nawyków, które dzieci z czasem zaczęły prezentować podczas swoich codziennych aktywności. Zajęcia realizowane były udostępnionych odpłatnie lub nieodpłatnie salach w szkołach, przedszkolach oraz klubach. Zakupiony sprzęt sportowy pozwolił na mobilne dostosowanie warunków do ćwiczeń grup. W znacznej mierze korzystano z udostępnionego sprzętu w placówkach.
Osiągnięto efekty edukacyjne polegające na
1) Wyrobieniu u dzieci nawyku prawidłowej postawy ciała.
2) Zapobieganiu pogłębiania się zdiagnozowanej wady postawy.
3) Wytworzono silną i wytrzymałą stabilizację mięśniowo-więzadłową kręgosłupa.
4) Pracowano nad usunięciem dystonii mięśniowej poprzez
– rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i/lub przykurczonych.
– wzmacnianie mięśni rozciągniętych i osłabionych.
5) Wyrobiono u uczestników odruch prawidłowego ustawiania stóp i nawyk prawidłowego chodu.
6) Zwiększano pojemności życiową płuc.
Osiągnięto efekty wychowawcze poprzez:
1) Kształtowanie rozumienia potrzeby dbania o własną sylwetkę i sprawność fizyczną.
2) Kształtowanie akceptacji potrzeby uczestnictwa w zajęciach gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
3) Umocnienie wiary we własne siły i zdolność osiągania trudnych celów korekcyjnych.
4) Ukształtowanie prawidłowych postaw wobec uczniów słabszych i mniej sprawnych.
5) Wykształcono poczucie odpowiedzialności za współćwiczących i dbanie o ich bezpieczeństwo.
6) Nauczono umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas zabaw, gier i rywalizacji sportowej.
Zajęcia były realizowane w placówkach publicznych oraz niepublicznych – szkołach i przedszkolach z oddziałami przedszkolnymi, które zdeklarowały zamiar współpracy ze stowarzyszeniem w realizacji projektu poprzez udostępnienie odpowiednich warunków do ćwiczeń oraz współpracę w naborze uczestników. W siedzibie klubu sportowego w Chrzanowie zajęcia realizowały również dzieci uchodźcy z Ukrainy.
Zajęcia prowadzone były przez cały okres od 21 lutego do 8 grudnia. W grupach uczestniczyło od 6 do 15 dzieci. W przypadku dzieci niepełnosprawnych lub z orzeczeniami niepełnosprawności dopuszczono mniejszą ilość dzieci. Program realizowano w trzech Etapach. I Etap od lutego do końca roku szkolnego. W II Etapie realizowano w placówkach zajęcia trybem wakacyjnym po korektach grup i harmonogramów ze względu na wyjazdy wakacyjne dzieci. W III Etapie od 1 września do 8 grudnia po dopasowaniu harmonogramu zajęć do nowych planów godzin w placówkach kontynuowano zajęcia w starych lub nowych grupach.
Osiągnięto zakładane cele programu Proste Plecy:
1. Dzięki systematycznych ćwiczeniom postawy ciała znaczny procent rodziców dzieci uniknął kosztów organizacyjnych i finansowych związanych z korekcją postawy swoich dzieci. Było to powodem bardzo dużego zainteresowania i frekwencji na zajęciach.
2. Rodzice i dzieci zostali uświadomieni i wyedukowani o ważności i znaczeniu systematycznych ćwiczeń w celach zdrowotnych. Rodzice przychodzili na spotkania z instruktorami.
3. Ocenia się że dzięki wyrobionemu nawykowi ćwiczeń i utrzymywania prawidłowej postawy w przyszłości u ok 30 % uczestników osiągnięty będzie widoczny efekt zmniejszenia wad postawy. Ocena poparta jest procentem zaangażowania dzieci w systematyczność wykonywania ćwiczeń i chęcią kontynuacji ich w domu.

Osiągnięto w znacznym stopniu zakładane cele programu Proste Plecy:
1. Dzięki systematycznych ćwiczeniom postawy ciała znaczny procent rodziców dzieci uniknął kosztów organizacyjnych i finansowych związanych z korekcją postawy swoich dzieci. Było to powodem bardzo dużego zainteresowania i frekwencji na zajęciach.
2. Rodzice i dzieci zostali uświadomieni i wyedukowani o ważności i znaczeniu systematycznych ćwiczeń w celach zdrowotnych. Rodzice przychodzili na spotkania z instruktorami.
3. Ocenia się, że dzięki wyrobionemu nawykowi ćwiczeń i utrzymywania prawidłowej postawy w przyszłości u ok 30 % uczestników osiągnięty będzie efekt zmniejszenia wad postawy. Ocena poparta jest procentem zaangażowania dzieci w systematyczność wykonywania ćwiczeń i chęcią kontynuacji ich w domu lub w kolejnych programach w przypadku kontynuacji.

Dzięki programowi wypełniono ważną lukę w dziedzinie korekcji wad postawy dzieci w szkołach i przedszkolach zwłaszcza w małych miejscowościach i wsiach. W wybranych placówkach od wielu lat nie były prowadzone takie zajęcia. Jedyną formą dostępu do ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych są odpłatne zajęcia.
Dzieci i rodzice bardzo dobrze zareagowali na ofertę i z chęcią skierowali dzieci. Poza uczestnikami ze zbadanymi wadami postawy znaczna cześć dzieci uczestniczyła w zajęciach sportowych z elementami gimnastyki korekcyjnej profilaktycznie w celu podniesienia aktywności ruchowej.
Od rodziców dzieci otrzymano informację zwrotną, że ok 30 % uczestników programu systematycznie kontynuuje ćwiczenia w domu. Celowe było by kontynuowanie programu oraz motywacja podnosząca procent dzieci ćwiczących samodzielnie w domu.